Wystawa Motocykli Zabytkowych w ramach Moto Session 2013

Oj działo się, działo. Ludzie z pasją, z naszego Stowarzyszenia Miłośników Motocykli Zabytkowych oraz Koła PZ AKL, zgotowali ten los, ludziom głodnym wspomnień prawdziwej motoryzacji.

Dzięki zaangażowaniu i pomysłowości "Partyzantów" oraz naszych przyjaciół, którzy wsparli nas sprzętem, akcesoriami i dobrym słowem, udało się stworzyć niepowtarzalny klimat minionych epok w towarzystwie motocykli i aut.

Ostatecznie zaprezentowaliśmy 46 motocykli zabytkowych, w zaaranżowanych modułach tematycznych. Razem z prawie setką aut zgromadzonych przez KPZ AKL, dało to imponującą liczbę pojazdów zgromadzonych na 2500 m2 hali A, Targów Lublin. Można śmiało powiedzieć, że była to największa uczta dla miłośników pojazdów zabytkowych we wschodniej Polsce, w dotychczasowej historii.

Wielkie podziękowania należą się także "naszym" modelkom z Zespołu Szkół Odzieżowo-Włókienniczych im. Wł. Reymonta w Lublinie, które były przysłowiową wisienką na wystawowym torcie. Były pięknym i klimatycznym uzupełnieniem ekspozycji, którą dzielnie ożywiały razem z naszym "partyzanckim" akordeonistą i wokalistą w jednej osobie.

Dziękujemy Targom Lublin - kierownictwu oraz osobom bezpośrednio współpracującym - za zaufanie, którym obdarzyli nas powierzając organizację wystawy oraz perfekcyjną współpracę, przy jej realizacji.

Dziękujemy wszystkim oglądającym naszą ekspozycję, za zainteresowanie, uśmiechy i miłe słowa podczas bezpośrednich rozmów na wystawie. Ci, co nie byli, mamy nadzieję, że żałują.

Wszystkim dedykujemy na pamiątkę galerię fotograficzną, która oddaje w namiastce, to, co miało miejsce, podczas Moto Session 2013 w dniach 20-21 kwietnia.

Z weterańskim pozdrowieniem

Lubelska Grupa Weterańska "Partyzant"

Ekspozycja motocykli zabytkowych przygotowana przez Lubelską Grupę Weterańską "Partyzant" była znaczącą częścią Wystawy Pojazdów Zabytkowych na Moto Session 2013. Ekspozycja prezentowała historię rozwoju motocykli na świecie i w Polsce, w okresie od odzyskania niepodległości w 1918 roku, do lat 80-tych XX wieku. Zaprezentowaliśmy 46 motocykli zaprezentowaliśmy w następujących modułach tematycznych:

  • Lata 20-te, lata 30-te:

Naszą wycieczkę w przeszłość na wystawie, zaczęliśmy od angielskiego Lewisa z 1919 roku - najstarszego motocykla na wystawie. To przykład, jak rowery stawały się motocyklami. Następne to motocykle z lat dwudziestych i trzydziestych - to już pojazdy konstrukcyjnie dojrzałe: Ariel, BSA, NSU - to marki, które przodowały w rozwoju motocykli w tych latach. Tutaj też akcent polskiej myśli technicznej II RP, w postaci "Sokoła" 600 RT, produkowanego w Państwowych Zakładach Inżynieryjnych w Warszawie.

  • Motocykle w armii i na wojnie:

Ważnym okresem w dziejach świata i Polski była II Wojna Światowa. Udział w wojnie i służba w wojsku, zmieniły oblicze i zastosowanie konstruowanych motocykli.

Przykładami były:

Sokół 600 RT - stosowany w Wojsku Polskim podczas kampanii wrześniowej;

Harley-Dawidson WLA 1942 - motocykl amerykański dostarczany w ramach pomocy Lend-Lesse do Związku Sowieckiego skąd trafił do jednostki I Armii WP;

DKW RT 125 - pojazd łącznikowy w armii niemieckiej;

BSA M20 - jeden z podstawowych motocykli armii brytyjskiej i jednostek polskich na zachodzie;

Motocykle powojenne w służbie wojskowej to:

Condor 250 - rzadko spotykany w Polsce motocykl produkowany dla armii szwajcarskiej; Ural M 62 "Irbit", KMZ K-750 i Iż-49 - to radzieckie motocykle wojska i milicji.

  • Motocykle naszych ojców - czyli lata 1950-80:

To motocykle od początkowych lat odbudowy przemysłu po wojnie, po dynamiczny rozwój produkcji motocykli w latach 60-tych i po schyłek tej produkcji w Polsce w 1985 r. Pierwsze motocykle czasów PRL, to konstrukcje proste i niejednokrotnie o przestarzałych rozwiązaniach konstrukcyjnych, np. SHL M04. Kolejne lata to kultowe WFM M06 i SHL M11 oraz jedyny polski czterosuw - Junak M 10.

W tym czasie w użytku, oprócz krajowych, były motocykle z importu, głównie z Krajów Demokracji Ludowej (KDL). Jako przykłady zaprezentowaliśmy czeską Jawę, węgierską - Pannonię, niemiecką - MZ BK350, MZ ES300, Simsona Sporta z koszem oraz radzieckiego Iża 56.

Polska, w tym okresie, była największym producentem motocykli w Europie.

Schyłek popularności motocykla, jako środka codziennego transportu, to koniec lat 70tych, gdy samochody stały się bardziej dostępne dla społeczeństwa.

W 1985 roku zaprzestano produkcji motocykli w Polsce.

  • Na grzyby, na ryby - na co dzień, do pracy i od święta - czyli skutery i motorowery

Ważnym elementem uzupełniającym historię motocykli stanowią mopedy, motorowery oraz skutery, stosowane, jako sprzęt rekreacyjny i codziennego użytku:

  • modne wypady "za miasto" na polskim skuterze Osa lub niemieckim Troll;

  • przejażdżka nad pobliską rzekę z wędką na Komarze;

  • spotkanie młodych adeptów motocyklizmu na Rometach lub Simsonach;

  • czy pocztylion przemierzający okolicę z torbą pełną listów.


Motocyklizm to nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim ludzie! Wystawa ma za zadanie przybliżyć wszystko to, co jest związane z motocyklizmem. Dlatego członkowie Stowarzyszenia oraz modelki z Zespołu Szkół Odzieżowo-Włókienniczych im. Wł. Reymonta w Lublinie, zaprezentują się w stylizacji i strojach zgodnych z epoką danego modułu ekspozycji motocykli.

Atrakcją przeznaczoną dla młodszej części widowni, była możliwość zrobienia sobie zdjęcia na motocyklu z koszem (K-650) w specjalnie przygotowanej scenerii.

Dla osób zainteresowanych działalnością Stowarzyszenia LGW "Partyzant" przygotowany został kącik multimedialny prezentujący dotychczasowe dokonania Stowarzyszenia.

 

Więcej szczegółów wkrótce u nas i na stronie organizatora: http://www.moto.targi.lublin.pl/

 

© LGW Partyzant